diumenge, 17 de novembre del 2013

Les tecnologies a l'aula

Creieu que les tecnologies a l'aula són un bon recurs per fonamentar l'aprenentatge dels infants?

Hola lectors!

Avui parlarem d'un tema molt present avui dia, les tecnologies a l'aula, i em basaré en la conferència proclamada a la facultat Blanquerna, anomenada "Les pissarres digitals interactives i les tauletes a l'aula."  Per tal  de fer la conferència més interactiva van permetre l'ús del Twitter per poder comentar i reflexionar sobre el que parlaven i fer preguntes per aclarir dubtes.

Descripció:
Va ser una conferència molt interessant ja que en Miquel Amor, en Jordi Bigas i la Marta Palet ens van mostrar com utilitzaven les tecnologies, tant els mestres com els alumnes, quins avantatges tenien i quina era la seva experiència.
Per començar podem dir que Miquel Amor va destacar que  les tecnologies ajudaven molt en l'aprenentatge ja que, les PDI per exemple, a banda d'escriure d'una manera més pràctica, ens permeten interactuar i endinsar-nos en el món de les TIC, un aspecte molt important en l'actualitat, ja que com ja sabem cal estar adequats al món que ens envolta i avui dia les tecnologies estan molt presents.

Treballant les tecnologies a l'aula
La Marta Palet i en Jordi Bigas ens van explicar com ells van permetre l'ús dels Ipads a l'aula, un recurs arriscat però que ha donat un bon resultat. Ells són mestres al Col·legi de la Mare de Déu de la Mercè a Sant Feliu de Llobregat. Utilitzaven pissarres digitals però van pensar que allò era insuficient perquè no podien treballar amb tots els alumnes a l'hora, per tant, van discutir l'opció d'incorporar els Ipads a classe.
El resultat va ser positiu, els alumnes van respondre molt bé davant d'aquest nou projecte, ja que aprenen i a la vegada gaudeixen i juguen a través de la tecnologia. Per aquest interessant projecte, però, cal una bona organització, llavors van decidir utilitzar els Ipads a l'aula però també continuartreballant amb el mètode tradicional, d'aquesta manera no es perdia cap aspecte important, perquè estaven en contacte amb el món interactiu i a més a més seguien la tradició.
El treball amb els Ipads era a partir de racons i projectes de diferents matèries, on a partir de jocs treballaven les lletres, les matemàtiques, la plàstica, entre d'altres.
Aquests llocs estaven creats pels mateixos mestres a partir de la pàgina web EducaPlay, un recurs molt útil on poden crear i compartir les seves activitats educatives. Gràcies aquesta web els mestres poden treballar  tots els aspectes de major interès a l'aula. A banda de crear i compartir el seus treballs, també poden utilitzar les activitats creades per altres persones, per tant interaccionen amb altres mestres i s'ajuden mútuament per tal de fomentar l'aprenentatge dels nens a través d'aquestes activitats.

Aquestes activitats com podem veure ajuden molt als nens, però, com s'ho fan els mestres per avaluar els resultats d'aquestes activitats?
Doncs el que fan és cercar activitats que tinguin l'opció d'autocorreció, a banda d'avaluar el procés d'aprenentatge continu. Aquesta iniciativa és molt útil pel fet de que els mestres poden avaluar tant els resultats que obtenen en aquestes aplicacions, com la manera en la qual responen davant de les tecnologies, la seva conducta i el seu nivell d'aprenentatge.


Reflexió:
Els nens gaudeixen aprenent a través de les tecnologies.
Com ja sabem les tecnologies tenen avantatges i desavantatges, però tot és qüestió de saber-les utilitzar d'una manera adequada i d'una forma educativa.
Penso que les tecnologies s'han d'utilitzar a l'aula però sense perdre l'essència de l'aprenentatge tradicional, és a dir, experimentant, tocant i observant, perquè són accions humanes essencials, és important sentir i viure per tal d'aprendre i crear un aprenentatge més significatiu.

Per tant opino que les tecnologies si s'han de permetre a l'aula però sempre que hi hagi una bona
organització.
Hem pogut veure a través de la conferència, que els Ipads ajuden moltíssim als infants, ja que veuen l'aprenentatge divertit, i això crea una gran motivació i un gran goig intel·lectual. És important que els infants vegin els Ipads com a una font d'aprenentatge, no tan sols com a un joc, sinó que han d'entendre que a través d'aquesta activitats lúdiques avancen en el seu camí de l'aprenentatge i han de saber que és igual d'important utilitzar les tecnologies com escriure en paper o llegir un llibre.

Les tecnologies cada vegada són més presents a l'escola, és una eina de treball que s'està popularitzant a causa dels seus bons resultats, perquè els alumnes aprenen molt més ràpidament al ser activitats lúdiques, dinàmiques i més visuals, és per això que es mostren molt més actius i participatius.
Cal dir que les noves tecnologies a banda d'afavorir l'aprenentatge dels nens també faciliten el treball dels mestres, ja que els ajuden a crear activitats innovadores a l'aula, interaccionen amb altres escoles i mestres, es continuen formant a través de nous recursos tecnològics i s'endinsen totalment en el món de les TIC, ja no per saber utilitzar-les, sinó pel fet de saber aplicar-les a l'aula.


Ampliació:

Primerament us molia mostrar un article molt interessant perquè veieu com els Ipads tenen grans avantatges. A banda de fomentar l'aprenentatge dels infants, també ajuden a millorar algunes necessitats dels alumnes.

Vegem com:

http://percepcion.com.mx/noticia/42637/tablets-mejoran-la-lectura-para-la-gente-con-dislexia


Tecnologies que milloren la qualitat de vida.

Què en penseu?
És una història sorprenent, on podem afirmar que les tecnologies milloren la qualitat de vida dels infants, ja que a través d'elles podem superar dificultats, com en aquest cas la dislèxia.
Segons aquest estudi podem afirmar que la majoria dels alumnes van llegir més ràpid i van recordar més informació al utilitzar les tecnologies.


També us volia parlar de l'aplicació per les PDI que vam treballar a GITIC anomenada Notebook que facilita les nostres presentacions i ens dona diferents activitats per treballar a les pissarres digitals. Jo ja tinc l'aplicació al meu ordinador. I tu? A què esperes?!

Us mostro altres recursos que faciliten la utilització de les PDI:

ALEXANDRIA: Biblioteca de materials per les PDI.

GENMAGIC:  Recursos multimèdia organitzats per àrees i nivells.

reportEDUCACIÓ: Servei educatiu Baix Llobregat. Espai PDI - Aplicacions

TICHING: Creador de recursos educatius.


Per finalitzar uns volia mostrar un vídeo que reflecteix a la perfecció el treball del Ipad a l'aula i els grans avantatges que aporta! Mireu-lo, el recomano!









Gràcies per la vostra visita i fins aviat!!


2 comentaris:

  1. Jo penso noves tecnologies han canviat cap a millor la forma d'aprenentatge dels nens, tot i que no n'hem d'abusar.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo opino el mateix Mireia, ajuden molt a l'hora d'avançar i ofereixen uns recursos que faciliten molt l'aprenentatge i a demés d'una manera lúdica i divertida, és un aspecte positiu, però sempre i quan no es faci un mal ús.

      Elimina